استاد حیدرعباسی (باریشماز) http://omranmaraghe.com fa استاد حیدرعباسی (باریشماز) http://omranmaraghe.com/fa/index.asp?p=NEWSVIEW&id=64
 

استاد حیدر عباسی در سال 1322 شمسی در شهر مراغه چشم به جهان گشود؛ تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر و تحصیلات عالی را در دانشگاه تبریز با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.
ترجمه و تفسیر کتاب های نهج البلاغه و مثنوی معنوی (شرح الانوار) به زبان ترکی آذری با تلاش حیدر عباسی شاعر مشهور مراغه در مدت 42 سال انجام شده است.
ترجمعه و تفسیر کتاب نهج البلاغه وی هم اکنون توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به زبان ترکی آذربایجانی و با خط لاتین جهت توزیع و فروش در کشور جمهوری آذربایجان در حال انجام است.
ترجمه و تفسیر نهج البلاغه در سه جلد و مثنوی معنوی نیز در 6 جلد چاپ شده است و نویسنده آن علاوه بر ترجمه متون کتاب به زبان ترکی آذری، تفسیر و شرح آن را نیز به همین زبان آورده است.
این شاعر مراغه ای علاوه بر انگلیسی به زبان های عربی و فرانسه تسلط کامل دارد و بیشتر آثارش را به دو زبان ترکی آذری و فارسی نوشته و متخلص به باریشماز است.
ن‍غ‍م‍ه داغ‍ی و اس‍ت‍ع‍م‍ار، ک‍ع‍ب‍ه و ق‍ان‍ل‍ی اذان، ی‍ار و ن‍ار، گ‍ول‍ن‍ده ه‍رزام‍ان، م‍ش‍اع‍ی‍ر و ش‍ی‍طان، س‍س، دووارلار، اودوم‍ل‍و دی‍ره ک، نغمه داغی، چ‍اغ‍ی‍ری‍ل‍م‍ام‍ی‍ش ق‍ون‍اق‍لار، م‍خ‍ن‍ث ل‍ر، وال‍ع‍ص‍ر، دارت‍ی‍ل‍م‍ام‍ی‍ش دن‍ل‍ر(ح‍ی‍ک‍ای‍ه ل‍ر) از آثار شعر این شاعر به زبان ترکی آذری بوده و ˈتبت یدا و نمی ازیمˈ ترجمه و شرح دعای صباح علی (ع) از دیگر کتاب های اوست.

]]>